کارهایی مانند باز و بستن کردن درب ظروف، برداشتن اشیاء با یک یا دو دست، نوشتن روی کاغذ و… نیازمند هماهنگی حرکات دست با تواناییهای حسی، از جمله بینایی و شنوایی میباشد. کودک برای نوشتن نیاز دارد که مهارتهای زبانی خود را با وضعیت بدنش، نحوۀ در دست گرفتن مداد و حرکات انگشتانش هماهنگ کند. اگرچه معمولاً گفته میشود این توانایی در حدود سن ۶ سالگی به دست میآید، کودک باید پیش از این سن در حوزههایی از جمله آشنایی با شکل حروف، کنترل انگشتان دست، توجه، تمرکز و حافظۀ مهارت کسب کند که بیشتر این مهارتها بین ۳۶ تا ۴۸ ماهگی ایجاد میشوند.
نتیجۀ دههها تحقیق نشان داده است که بین مهارتهای دیداری – حرکتی (مثلا هماهنگی دستها) و پیشرفت تحصیلی ارتباط وجود دارد. این بدان معناست که در طول سالهای پیشدبستانی، هر فرصت کوچکی برای پیشرفت در این مهارتها به کودک شما کمک میکند که در سالهای مدرسه قدرت یادگیری بهتری داشته باشد. برای کمک به بهبود هماهنگی دستان کودتان میتوانید به او اجازه دهید که در ظروف یا بطری آب را باز و بسته کنه یا همراه او به فعالیتهایی که نیازمند هماهنگی دستها و چشمان است، مثلا پرتاب کردن و گرفتن توپ، بپردازید.